Hopp til hovedinnhold

Chat med veileder

Lukk X

Snakk med en karriereveileder på chat eller telefon.

karriereveiledning.no

Lukk X

Snakk med en karriereveileder på chat eller telefon.

karriereveiledning.no
Utdanning.no

Avansert søk

Lukk
Offentlig og kvalitetssikret
chat med veileder Avansert søk Min side Meny
Offentlig og kvalitetssikret
  • Vennligst vent, kontakter innloggingserveren…
  • Min side
  • Sammenlign
  • Webinarer med Utdanning.no
  • Videregående opplæring
  • Universitet og høgskole
  • Fagskole
  • Folkehøgskole
  • Videreutdanning og kurs
  • Bransjeprogram
  • Utdanning i utlandet
  • Alle utdanninger
  • Alle yrker

  • Finn lærested
  • Verktøy
  • Veiledning
  • For foreldre og foresatte
  • Sammenlign
  • Webinarer med Utdanning.no
  • Min side
  1. Forside
  2. Utdanningsvalg
  3. Fyll et lokale

Oppgave:

Fyll et lokale

Kompetansemål

  • Samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
  • Tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
  • Se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg

Veiledning til lærer

Lærerveiledning

Mål: Elevene skal utforske og presentere yrker gjennom en praktisk og virkelighetsnær samarbeidsoppgave.

I første del skal elevene utforske arbeidsplasser og yrker i nærmiljøet. Dersom dere bor i en stor by, kan dere avgrense området til en bydel.

Deretter deles elevene inn i grupper som skal finne en måte å fylle et tomt næringslokale. Hvis dere ikke vet om et tomt lokale, kan du som lærer bestemme et fiktivt. 

Det er mange måter elevene kan presentere ideen på. Oppgaven kan utvides ved at du ber elevene tegne eller på annen måte visualisere ideen deres, fysisk eller med et digitalt tegneprogram.

Det samme gjelder når de skal forklare yrket de har valgt å fordype seg i. Kanskje du kan be elevene om å visualisere seg selv i yrket, for eksempel ved å be dem tegne seg selv i ekte størrelse på en lang papirrull. Hvilke klær ville de ha hatt på seg? Hva slags utstyr trenger de? 

En annen måte å visualisere det på er å be elevene ta bilde av seg selv i de ulike yrkene. Dette vil kreve litt mer tid til for eksempel å oppsøke arbeidsplasser med utstyr og klær som de vil trenge. Fordelen er at de da også kan innhente informasjon om yrket ved å intervjue noen i nærmiljøet som har yrket.

Et alternativ til fremføring kan være å lage podkast eller video som leveres til lærer. 

Det kan være lurt å gi elevene frister for de ulike delene av oppgaven.

Tidsbruk: Dette er en ganske omfattende oppgave, så det kan være nødvendig med omtrent fem timer for å komme i mål.

Oppgaven er mest relevant for 9. og 10. trinn.

Ideen til denne oppgaven er hentet fra PedEnt, som var en offentlig ressursbank for pedagogisk entreprenørskap. 


HKDir logo

Footer links

  • Om Utdanning.no
  • About Utdanning.no
  • Kontakt oss
  • Nettstedkart
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Logg på
  • Gi tilbakemelding på denne siden

Nettredaktør:
Ellen Marite Fagerli

Ansvarlig redaktør:
Mona Mathisen

Kontakt oss:
hei@utdanning.no

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Nyhetsbrev