Fakta

Sted:
UiS EVU
Studietype:
Enkeltemne
Studiepoeng:
15
Søknadsfrist: 11. april

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger

19. februar 2025.

Om studiet

Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor veiledning og systematisk FOU-arbeid blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet både som praksislærere for lærerstudenter, som veiledere for nyutdanna kolleger, og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole. Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og lærerutdanning». Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i lærerutdanningene, og som veileder for nyutdannede lærere. Emnet kan søkes innpasset i relevante MA-programmer. Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling. De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studenter og nyutdannede lærere i yrkeslivets kompleksitet og profesjonell yrkesutøvelse.

Emnekode: VLU125 (15 studiepoeng)

Innholdskomponentene vil bli behandlet dels hver for seg, men også i sammenheng. De ulike innholdskomponentene synliggjøres i litteraturlisten. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen skole.

Læringsutbytte

Deltakeren har kunnskaper om:

  • universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
  • kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
  • ulike tilnærminger til veiledning og veilederrollen
  • undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
  • betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
  • ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
  • læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap, herunder spesielt fokus på nye kolleger/nyutdannede.

Deltakeren har ferdigheter i å:

  • analysere og utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
  • i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
  • designe ulike læringsmøter for og med studenter og nyutdanna lærere
  • dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i gruppe
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
  • selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid

Deltakeren har generell kompetanse i å:

  • analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
  • vurdere og kommentere egen utvikling som praksislærer og veileder
  • være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FOU-samarbeid mellom universitet og grunnskole