Fakta
Informasjon oppdatert
10. februar 2025.


Om studiet
Få større trygghet i rollen som veileder i barnehage
Dette studiet gir både barnehagelæreren kompetanse i å veilede studenter i praksis, samt kompetanse til å anvende veiledning på ulike arenaer i/av barnehagens virksomhet.
Praksis er en utdanningsarena på lik linje med undervisning på campus. For å sikre kvaliteten i utdanningen, må du som praksislærer ha kompetanse til å veilede studentene ut fra en bevissthet om ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter.
Dette studiet inngår i ordningen Kvalitet og kompetanse, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning av lærere.
Kvalitet og kompetanse skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.
Hva lærer du?
Veilederutdanningen skal gi deg kompetanse til å
- forholde deg bevisst til ulike veiledningsmetoder i din yrkespraksis
- anvende veiledning på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- kunne tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster
- medvirke til økt kvalitet i barnehagen
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til ulike veiledningssituasjoner
Opptakskrav
Godkjent barnehagelærerutdanning. Søkere må være tilsatt i barnehage i studieåret videreutdanningen gjennomføres.