Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Agder
.


Om studiet
Har du en bachelorgrad innenfor multimedia, akademisk e-sport eller lignende felt og ønsker du å videreutvikle dine ferdigheter når det gjelder bruk av ulike dataverktøy, løsninger for e-læring og ny teknologi? Vil du i tillegg også kunne utvide din horisont til å se hvordan bruk av spill og spillteknologi kan bidra til å læse mange av de utfordringene samfunnet står ovenfor i fremtiden? Da vil masterprogrammet i multimedia og spillteknologi være det riktige valget for deg.
Om studiet
Verden rundt oss er i konstant endring. Den største endringen ligger i tilgjengelighet og bruk av teknologi. Digital teknologi endrer måten vi jobber på, og hvilke verktøy vi bruker. I tillegg flettes utdanning, jobb og interesser enda mer sammen gjennom løsninger som dukker opp. Det å beherske og forstå disse teknologiene og ikke minst være i stand til å videreutvikle dem og bruke dem vil bli stadig viktigere i tiden fremover. Både i privat og offentlig virksomhet vil det være et stadig økende behov for dette. De senere årene har også spillteknologien vært sentral i utviklingen både som underholdningsfenomen og som bidragsyter for det vi kaller overførbare ferdigheter.
Masterutdanningen i multimedia og spillteknologi er blant de første i sitt slag og er bygget opp med varierte undervisnings-, og vurderingsformer samt en høy grad av studentaktivitet og studentinvolvering. UIA har vel utstyrte rom for undervisning i dette fagfeltet samt egen e-sport lab samt arkaderom for både undervisning, forskning og rekreasjon.
Hva lærer du?
Masterprogrammet fokuserer på hvordan man i utviklingen av e-læringsmateriell kan integrere teori og teknologi, og praktisk anvende dette innenfor ulike fagområder:
- Dette omfatter opplæring i interaksjonsdesign, 3D-visualisering, grunnleggende kunnskap om utvikling av digitale kurs
- Spillifisering, hvordan programmere og anvende «Virtual Reality» og «Augmented Reality»
- Utvikling av spill for opplæring og undervisning
- Samt bruk av smarttelefoner, nettbrett og lignende for formidling av innhold
En viktig del av programmet er masteroppgaven som gir deg mulighet for å utvikle og forske på teknologiske løsninger og digitalt innhold for informasjon, formidling og opplæring.
Jobb- og karrieremuligheter
Med fullført mastergrad kan du søke på jobber i multimedieindustrien og i alle typer virksomheter hvor informasjonsformidling står sentralt.
Sentrale arbeidsområder vil være utarbeidelse av digitale opplæringssystemer for både offentlig og privat sektor. Eksempler kan være utdanningssektoren, offshoreindustri, arkitekt- og anleggsbransjen (visualisering), museer/gallerier, reklamebyråer, aviser, film, TV eller annen medieindustri.
Opptakskrav
- Fullført og bestått bachelorstudium i Akademisk e-sport
- Fullført og bestått bachelorstudium i multimedieteknologi og -design eller tilsvarende utdanning eller
- Fullført og bestått bachelorstudium i ingeniørfag eller annen teknisk utdanning, der det inngår grunnleggende objektorientert programmering og 3D-modellering eller teknisk tegning eller
- Fullført og bestått lærerutdanning med 60 studiepoeng multimediefag, grunnleggende objektorientert programmering og 3D-modellering eller teknisk tegning.
Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre.