Fakta
21800
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.
Om studiet
Emnet gir grunnleggende kunnskap om opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser med og uten tilleggsvansker. Synspedagogisk metodikk og tilrettelegging er sentralt. Kurset gir også kunnskaper om lovverk og retningslinjer som gir føringer for opplæring og (re)habiliteringsarbeid.
Sentrale tema:
- Sansenes betydning for utvikling og læring
- Hjelpemidler og læringsressurser for mennesker med synssvekkelser
- Synsstimulering og synstrening
- Tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming
- Sansekompenserende ferdighetsområder
- Synspedagogisk tilrettelegging i barnehage og skole
- Lovverk, retningslinjer og hjelpeapparat, relatert til opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser
Læringsformer og aktiviteter
To obligatoriske samlinger - til sammen 8 dager.
- Godkjente refleksjonsoppgaver
- Godkjent emneoppgave
- Godkjent 3 ukers praksis med etterfølgende praksisrapporter
Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på max 3 studenter. Lengden på besvarelsen kan variere med den enkelte oppgave, men 2 – 4 sider per oppgave kan være relevant.
Emneoppgavene skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6 - 8 sider (Times New Roman 12, linjeavstand 1,5). Innholdsfortegnelse, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Kan inngå i masterprogram
Emnet PED6667 kan inngå i Erfaringsbasert masterprogram i spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, eller tas som et frittstående kurs.
Emnet erstatter de tidligere to emnene PED6656 - Opplæring av synshemmede i et livsløpsperspektiv og PED6657 - Synspedagogisk (re-)habilitering.
Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i synspedagogikk som skal inngå i masterprogrammet
Emnet kan også innpasses i ordinær master i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikk.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk eller tilsvarende
- eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/førskolelærerstudiet
- eller bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning
- eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- eller bachelorgrad/treårig fullført grad i vernepleie, barnevernspedagog, sosionom/sosialt arbeid
- eller annen bachelorgrad (sykepleier, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) sammen med 30 studiepoeng i pedagogikk.
- I tillegg må du ha gjennomført og bestått PED6666 eller tilsvarende.
Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Telefon: 73 59 77 01
Les mer om krav til dokumentasjon her