Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Oppstart: 1. august
Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

15. mai 2024.

Om studiet

Emnet skal bidra til inngående kunnskap om viktige faktorer for utvikling av psykisk helse hos sped- og småbarn på individ-, relasjonelt- og systemnivå. Refleksjon rundt egen praksis i arbeidet med barn, samt kjennskap til aktuelle kartleggings- og intervensjonsmetoder vektlegges. Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på campus. 


Emnet gir inngående kunnskap i viktige faktorer for utvikling av psykisk helse hos sped- og småbarn på individ-, relasjonelt- og systemnivå, sett i et transaksjonsperspektiv. Den diagnostiske klassifiseringen av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalderen (DC:0-5) vil være en overordnet modell for undervisningen, med særlig henblikk på forståelse av kartlegging og mulige tiltak overfor denne aldersgruppen.

Det vil bli gitt undervisning i forhold knyttet til sped- og småbarn og deres nærmeste relasjoner, med tema som:

  • Psykisk helse i svangerskapet
  • Somatisk sykdom
  • Sanse-motoriske vansker
  • Tilknytning, samspill og omsorg
  • Barn eksponert for rus, neglisjering og mishandling
  • Kulturelle forhold
  • Barnehagen som beskyttende faktor

Undervisningsopplegg

Studium med fysiske samlinger

Opptakskrav

  • UTDANNING: Fullført bachelor i helse- og sosialfag slik som barnevern, ergoterapi, fysioterapi, paramedisin, sosialt arbeid (sosionom), sykepleie og vernepleie. Bachelor i psykologi, barnehagelærer-/førskolelærerutdanning og lærerutdanning kvalifiserer også for opptak. Hvis du har en annen utdanningsbakgrunn enn nevnt over, kan du få opptak etter en individuell vurdering. Du må i så fall tilfredsstille de generelle opptakskravene om fullført treårig bachelorutdanning eller tilsvarende.  
  • ARBEIDSERFARING: Minst to års relevant yrkeserfaring etter fullført bachelor. Med dette menes arbeid i tilknytning til helse-, sosial- eller opplæringstjenester omregnet til 100% stilling.

Les nøye hvilke krav som stilles til dokumentasjon av hhv utdanning og arbeidspraksis.
Kun søknader som oppfyller krav til dokumentasjon vil bli behandlet.

Slik søker du

  • registrer din søknad på Søknadsweb 
  • velg institusjon: Norges-teknisk naturvitenskapelige universitet
  • logg inn med ID-porten
  • legg inn personopplysninger
  • velg Videreutdanning/påbygningsstudier
  • trykk Søk på Kursserie – Barn og unges psykiske helse – enkeltemner høst 2024
  • angi antall studiepoeng du ønsker opptak til (hvert emne er på 7,5 studiepoeng)
  • velg ett eller flere emner fra lista med søknadsalternativ: trykk +Legg til
  • trykk Send inn søknad
  • last opp dokumentasjon og trykk ferdig
  • kvitteringsiden kommer opp, hvis alt er som ønsket, trykk ferdig

Rangering av søkere

Søkere som er tatt opp på Master i psykisk helse har fortrinnsrett på studieplass. Øvrige ledige plasser rangeres etter NTNUs opptaksforskrift §28:

Karakterpoeng: beregnes ut fra en vektet gjennomsnittskarakter av alle karakterer på vitnemålet som utgjør opptaksgrunnlaget. (Resultatet multipliseres med 10)
Utdanning utover opptaksgrunnlaget gir følgende tilleggspoeng: 1 poeng for 60 studiepoeng, 0,5 poeng for 30 studiepoeng, 0,25 poeng for 15 studiepoeng og 0,125 poeng for 7,5 studiepoeng. (Maksimalt 3 tilleggspoeng.)
Praksis utover minimumskravet på 2 år gir følgende tilleggspoeng: 1 poeng per år relevant yrkespraksis etter fullført og bestått høyere utdanning. Deltidsstillinger gjøres om til andel av heltid. (Maksimalt 5 tilleggspoeng.)

Mastergradens krav om gjennomsnittskarakter C kan fravikes for studenter med enkeltemneopptak. Ved ledige studieplasser kan også søkere med under to års praksis eller annen relevant utdanning på minimum bachelornivå tas opp etter individuell vurdering.

Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no

Anbefalt forhåndskunnskap

  • Det anbefales at kandidaten har erfaring med/kunnskap om normalutvikling og skjevutvikling hos barn og unge, og at kandidaten arbeider med sped- og småbarn - da dette vil gi bedre utbytte av emnet.