Fakta
21500
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
Studiet vil gi deg grunnleggende innsikt i pedagogisk arbeid med barn, ungdommer og voksne med synssvekkelser som skal lære selvstendig forflytning og orientering. Det er siste gang emnet tilbys i denne versjonen.
Faglig innhold
Studiet omhandler en fordypning innen opplæringen av synshemmede med tanke på selvstendighet i orientering og forflytning. Hovedinnholdet rettes mot planlegging og gjennomføring av funksjonell mobilitetsopplæring i en helhetlig og langsiktig sammenheng. I dette inngår ruteopplæring, mobilitetsteknikker, tekniske hjelpemidler og fysisk tilrettelegging. Kurset vil også beskrive fagets historiske og begrepsmessige utvikling.
- Kartlegging
- Prioritering av aktiviteter og funksjonelle opplæringsmål
- Planlegging og beskrivelse av mobilitetsruter
- Oppmerksomhetsretting og hjelp til orientering
- Taktil-haptisk persepsjon
- Auditiv persepsjon
- Ledsagerteknikker
- Orienteringsteknikker
- Beskyttelsesteknikker
- Stokkteknikker
- Fysisk tilrettelegging
- Egenaktivitet med simulert synshemming
Se filmer som forklarer mer om innholdet
Undervisningen er nettbasert med tre obligatoriske samlinger på fire dager hver med forelesninger, gruppearbeider og praktiske øvelser, samt praksis med elev og praksisrelatert veiledning.
Kan inngå i masterprogram
Emnet PED6659 kan tas som frittstående kurs eller inngå i en del av det erfaringsbaserte masterprogrammet i spesialpedagogikk med fordypning i synspedagogikk.
Opptakskrav
Bachelorgrad med førskolelærer- eller lærerutdanning, eller annen bachelorgrad (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut eller tilsvarende) med minimum 30 studiepoeng i pedagogikk. Dokumentasjon på at du fyller kravet til opptak må lastes opp innen søknadsfristens utløp.
Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no