Fakta
24000
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
24. april 2024.
Om studiet
Få innsikt i hvordan du kan designe gode markedsføringsstrategier og bygge en sterk merkevare. Digitalisering står sentralt i dette kurset, og gir mange nye muligheter for analyse av markedsdata og for digital kommunikasjon.
Bedrifters markedsføringsstrategi har blitt sterkt endret av den økte digitaliseringen. Teknologi, inkludert smarttelefoner, sosiale nettverk, big data analyse og nye måter å følge kunden på, har skapt både muligheter og hindringer på måter man ikke kunne forutse for bare noen få år siden. For eksempel, fremskritt i big data har tillatt stadig mer detaljert analyse av kundeatferd, noe som gir bedre prediktive modeller og muligheter for mer målrettet kommunikasjon. På grunn av dette, har det blitt både enklere og mer komplekst å bygge en relasjon med kundene. Du får innsikt i hvordan du kan utvikle gode digitale markedsføringsstrategi for ulike bedrifter og bransjer, som både er bærekraftige og lønnsomme.
Tema
- Datadrevet markedsføringsstrategi
- Teknologi i markedsføring
- Digitale kommunikasjonskanaler og innholdsmarkedsføring
- Design thinking og den digitale kundereisen
- Problemstillinger rundt etikk og GDPR
- Digitaliseringstrender i markedsføring
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen skjer gjennom obligatoriske digitale samlinger i form av forelesninger, diskusjoner, case og oppgaveløsning.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet.
Krav til dokumentasjon
Gjeldende rangeringsregler
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.
Merk: Hvis du planlegger å fullføre master i teknologiledelse og digital omstilling varierer det faglige opptakskravet mellom de ulike spesialiseringene.
For spesialiseringene Teknologibasert omstilling og Digitalisering og automatisering er det faglig krav om bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning i teknologi, økonomi eller realfag av minimum 180 studiepoengs omfang.
Anbefalt forhåndskunnskap
Kurset er bygget på grunnleggende kunnskap om markedsføring og strategi.