Fakta
11180
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
24. april 2024.
Om studiet
Kurset gir innsikt i hvordan coaching og veiledning kan anvendes i ledelse for å møte og bidra i de prestasjons- og relasjonsutfordringer som arbeidslivet krever. Coaching og veiledning i ledelse bidrar til å skape gode læring- og utviklingsprosesser med personer, grupper og organisasjoner.
Det vil bli endringer i studentbetalingen for studenter på masterprogrammet fra og med 2025 på grunn av nytt regelverk for finansiering. Hvilke endringer det blir avklares først høsten 2024.
Faglig innhold
Ledere i akselerasjons- og omstillingssamfunnet står overfor krevende oppgaver med hensyn til å skape gode læringsbetingelser i organisasjonen, opprettholde effektiv produksjon og samtidig fremme gode arbeidsmiljø basert på samarbeidsklima og gode relasjoner blant medarbeidere.
Kurset gir:
- innsikt i hvordan coaching, mentoring og veiledning kan anvendes for å møte de prestasjons- og relasjonsutfordringer det moderne arbeidslivet krever
- forståelse for hvordan coaching- og veiledningssamtaler kan skape grunnlag for empowerment og motivasjon for å utvikle seg. Coaching forstås som deltagelse i personer og gruppers utviklings- og læreprosess.
- avansert kunnskap om metodikk, prosess- og relasjonsorientering som står sentralt i coaching- og veiledningsarbeid
Temaer
- Coaching, veiledning og mentoring
- Coaching: metoder, prosesser og relasjonskvalitet
- Handlingskompetanse og praktisk orientering
- Oppmerksomhets- og påvirkningsferdigheter
- Læring og ressursutvikling
- Selvinnsikt og selvledelse
Læringsformer og aktiviteter
Kurset gjennomføres med to fysiske samlinger. Den første på to dager, den siste på tre dager. Det gis korte forelesninger og innlegg om teori og aktuelle temaer. Sentralt i kurset er at deltakerne selv skal utvikle ferdigheter i coaching, mentoring og veiledning. Det legges derfor til rette for læring og utvikling av erfaringskunnskap, hvor hele personen er i fokus med tanker, følelser og kroppsspråk. Det arbeides i små grupper (triader og dyader) for å trene på konkrete coaching- og veiledningsteknikker. Mellom samlingene gjennomfører deltakerne to coachingsamtaler i egen virksomhet og skriver en kort rapport. Kurset avsluttes med en skriftlig hjemmeeksamen etter siste samling.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet.
Hvis det er flere søkere enn antall plasser følges gjeldende rangeringsregler
Krav til dokumentasjon
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Har du ikke bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, kan du søke om fritak for deler av utdanningskravet med grunnlag i realkompetanse. Last opp søknadsskjema sammen med dokumentasjon når du søker.