Fakta

Lærested:
Sted:
Namsos
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
5

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Er du eier eller leder i barnehage- og skolesektor og er interessert i å utvikle din kompetanse i veiledning og dialog relatert til barnehage- og skoleutvikling? Da kan dette studiet være aktuelt for deg!Studiet er rettet mot kommuner i Namdalsregionen, og er en del av et prosjekt som er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Studiet er et nett- og samlingsbasert videreutdanningstilbud for eiere og ledere barnehage- og skolesektoren.

Studiet gir utdypende teoretisk og praktisk kunnskap om veiledning og dialog relatert til skole- og barnehageutvikling. Det vil bli gjennomført 2 nettsamlinger, og 1 fysisk samling i Namsos som går over 2 dager.

Opptaksinformasjon

Opptakskrav:

Det kreves bachelorgrad.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i eier- eller ledelsesfunksjon i skole- eller barnehagesektoren.

Studietilbudet er i utgangspunktet åpent for alle deltakere, og vi oppfordrer alle interesserte til å søke. Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot ledere og eiere i skole – og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Nordlige deler av Osen).

For opptak våren 2025:

Hvis flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil skole – og barnehage eiere og ledere i kvote 1 og 2 som jobber i Namdalsregionen bli prioritert.

Kvote 1: Søkere som jobber i Namdalsregionen innen barnehagesektoren

Kvote 2: Søkere som jobber i Namdalsregionene innen skolesektoren

Kvote 3: Søkere som jobbe i andre geografiske områder i nevnte sektorer.

Læringsutbytte

Kunnskap:
Kandidaten

  • Har inngående kunnskap om profesjonsrettet veiledning og dialog
  • Har kunnskap om veiledning og dialog som strategi for å utvikle profesjonell utviklings- og læringskultur.

Ferdigheter:
Kandidaten

  • Kan analysere og legge til rette for utvikling av profesjonsfellesskap og den pedagogiske praksisen
  • Kan anvende prinsipper for veiledning og dialog i medvirkningsprosesser

Generell kompetanse:
Kandidaten

  • Kan kritisk reflektere over veiledning og dialog som bidrag til utvikling og nyorientering av den pedagogiske praksis
  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for slik å bidra til profesjonsretta og utviklende pedagogisk praksis

Kvalifikasjon/tittel

Generell kvalifikasjon < 10 SP