Fakta

Lærested:
Sted:
Nett
Studietype:
Enkeltemne
Oppstart: Fleksibel oppstart
Søknadsfrist: Løpende

Informasjon oppdatert

9. januar 2023.

Om studiet

Strategisk verdikjedeledelse 2 skal gi kunnskap om hvordan innkjøpsstrategier er nært knyttet til å utvikle verdier for virksomheten. Emnet skal også gi forståelse for kilder til innkjøpsbehov, og hvordan ressursstrategier identifiserer leverandørgrupper og markeder av betydning.

Emnet handler om innkjøp sin rolle i å utvikle verdikjedene og hvordan innkjøp kan stille krav til og samarbeide med leverandørmarkedet. Hvilke relasjoner den enkelte virksomhet har til sine samarbeidspartnere, leverandører og kunder, vil påvirke evne til verdiskapning. Et viktig arbeid er derfor å vurdere mulige leverandørrelasjoner, allianser og strategiske nettverk slik at virksomheten kan styrke og sikre sin posisjon i markedet. Dette gjelder både for offentlige og private virksomheter. I dette emnet vil fokus være på hvordan ulike relasjoner vurderes, velges, inngås, styres, relasjoner ledes, utvikles og avvikles - både i privat og offentlig sektor. 

Emnet har en bred tilnærming til sourcing der ulike tema som make/buy, in-/outsourcing blir vurdert som grunnlag for å etablere sourcing strategier og planer for hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres. Kategoriledelse, segmentering og portfoliomodeller er tema som dekkes i dette emnet. Internasjonalisering og globalisering av verdikjedene har satt søkelyset på og understreket nødvendigheten av å etablere bærekraftige og innovative verdikjeder. Dette vil også være et viktig tema i dette emnet, der leverandørens rolle i å skape bærekraftige og innovative løsninger.

Undervisningsopplegg

Nettstudier gjør det mulig for deg å studere når du vil, hvor du vil. Det er en fleksibel studiemetode, som gjør at nettstudier kan tilrettelegges for enhver timeplan og situasjon.  

Vi bruker læringsportalen Canvas. Her finner du blant annet:  

  • forelesningsvideoer  
  • oversikt over pensum og studieløp  
  • læringsmål  
  • planleggingsverktøy  
  • øvingsoppgaver  
  • innleveringsoppgaver  
  • mulighet til å kommunisere med din personlige veileder og medstudenter m.m.  
     

Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.   

Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på veileder i emnet. Veileder vil også gi deg tilbakemeldinger på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden.   

Opptakskrav

For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:

Opptaksinformasjon

Dokumentasjonsfrist

  • Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten ...

  • har kunnskap om ulike former for innkjøp som direkte innkjøp, outsourcing, insourcing, etc.
  • har kunnskap om hva som styrer kategoriutvikling
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til leverandørrelasjoner når produktet er en tjeneste
  • har kunnskap om hvordan segmentere og etablere leverandørrelasjoner
  • har kunnskap om utvikling av leverandørrelasjoner i et langsiktig perspektiv med fokus på produktutvikling, læring og innovasjon
  • har kunnskap om leverandørrelasjonen mellom private leverandører og offentlig sektor
  • har kunnskap om globale verdikjeder

Ferdigheter

Studenten ...

  • kan vurdere KPI i leverandørrelasjonen og evaluere/måle kost/nytte
  • kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier for kategoriutvikling
  • kan vurdere hvordan kvaliteten og styrken i relasjoner utvikles og styrkes

Generell kompetanse

Studenten ...

  • kan redegjøre for hvordan strategisk leverandørsamarbeid kan gi konkurransefortrinn i et kundeorientert perspektiv
  • kan redegjøre for hvordan vi kan oppnå både operasjonelle og strategiske fordeler gjennom samarbeid mellom partnere i en integrert verdikjede
  • kan redegjøre for interorganisatoriske prosesser og integrasjon av disse i en virtuell organisatorisk sammenheng.
  • kan presentere de teoriene og perspektivene som inngår i pensum og identifisere problemstillinger innen anskaffelser og innkjøp i offentlig og private markeder
  • kan presentere analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier for kategoriutvikling
  • kan diskutere hvordan kvaliteten og styrken i relasjoner kan utvikles og styrkes