Nøkkelinformasjon

Kristianias logo
Kristianias logo

Lærested

Studiested

Nett

Nivå

Fagskolestudium

Studiepoeng

30.0

Semester

2

Studieform

Nettstudium

Studietempo

Deltid

Godkjenninger

  • Nokut
  • Lånekassen

Om studiet

Utdanningen gir kunnskap om organisering av helse- og omsorgtjenester og aktuelle styringsdokumenter, som regulerer samhandling på individ- og systemnivå.

 

Videre lærer du om brukermedvirkning og organisasjonskultur. Du vil også tilegne deg viktige kommunikasjonsferdigheter og relasjonskompetanse, som du kan anvende direkte i jobb.

Samhandling i helse- og omsorgstjenester består av følgende emner:

  • Samhandling på individnivå
  • Samhandling på systemnivå

I det første emnet skal du lære om samhandling på individnivå. Her vil du få kunnskap om hvordan samhandling er regulert i loven, arbeidslivets og tjenestemottakerens behov for økt samhandlingskompetanse og rolleforståelse i samhandlingsarbeid.

Du vil få en innføring i kommunikasjonsteorier og verktøy for samhandling, som kan anvendes i møte med tjenestemottakere og deres pårørende. Individuell plan og maktrelasjoner er også tema i dette emnet. Du vil bli bevisst makt som ligger i hverdagssamhandlinger, og hvordan du kan styrke tjenestemottakerens medvirkning.

I det andre emnet vil du lære om samhandling på systemnivå. I dette inngår kunnskap om tverrfaglig rolleforståelse og verktøy for samhandling som skal sikre et godt pasientforløp.

Kommunikasjon mellom tjenester og forvaltningsnivåer er avgjørende for god samhandling og helhetlige tjenester. Emnet vil derfor gi deg forståelse for hvordan helse- og omsorgstjenestene er organisert. I tillegg vil du lære om utfordringer og muligheter i samhandlingen mellom tjenester, som følge av digitalisering i helse- og omsorgssektoren.

Målet med utdanningen er å gi deg økt samhandlingskompetanse og verktøy, for å sikre helhetlige helsetjenester for tjenestemottakerne og deres pårørende. Studiet er tiltenkt yrkesutøvere som arbeider i helse- og omsorgstjenester, både dem som jobber direkte med tjenestemottakere og dem som jobber på systemnivå.