Fakta
Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet
.


Om studiet
Ønsker du å lære å programmere og videre lære hvordan du kan bruke programmering i matematikkundervisning i grunnskolen? Denne heldigitale videreutdanningen gir deg muligheten til å utforske programmering som en verdifull ressurs i klasserommet, uansett hvor i landet du bor.
Hvorfor studere fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk?
I dette emnet fokuserer vi på hvordan programmering kan hjelpe elever til å diskutere matematiske sammenhenger, og gjennom det utvikle dypere matematisk innsikt. I en tid hvor teknologi og digital kompetanse blir stadig viktigere, gir programmering i matematikk også spennende muligheter til å arbeide med språklig mangfold og etisk refleksjon. Nøkkelspørsmål som når og hvordan programmering kan brukes, er sentralt.
Hva lærer du?
Gjennom studiet vil du lære om algoritmisk tenkning, blokk- og tekstbasert programmering, samt hvordan ulike former for programmering kan anvendes i matematikkundervisningen. Emnet legger vekt på problemløsning, matematiske samtaler og oppgavedesign som fremmer dypere forståelse hos elevene. Du vil også prøve ut verktøy (som f.eks. Scratch og MicroBit), og diskutere hvordan disse kan brukes til å skape engasjerende læringsopplevelser for elever på ulike trinn.
Les hele emneplanen for FPM801 Fagdidaktisk bruk av programmering i matematikk her.
Målgruppe
Denne videreutdanningen er særlig relevant for deg som er matematikklærer i grunnskolen.
Opptakskrav
Fullført lærerutdanning (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning)
Studietypenummer: 6968