Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Skien

Nivå

Annen utdanning

Kostnader

8700

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Deltid

Søknadsfrist

3. juni

Oppstartsdato

10. juni

Om studiet

Riktig bruk av masseforflytningsmaskiner har stor betydning for sikkerhet på arbeidsplassen. Feilvurderinger kan få store konsekvenser og føre til alvorlige skader på maskinfører, øvrig personell, samt materiell og omgivelser.  

Målet med opplæringen er å gi maskinfører grunnleggende opplæring og øvelse i sikker bruk av masseforflytningsmaskiner Opplæringen skal gi fører så gode kjøreferdigheter at vedkommende selvstendig og på en sikker måte, skal kunne gjennomføre arbeidsoperasjoner.  

Opplæringen avsluttes med en praktisk prøve som inkluderer kontroll, oppstilling, og bruk, samt gjennomføring av en komplett arbeidsoperasjon. Bestått oppkjøring på masseforflytningsmaskiner vil være grunnlag for utstedelse av kompetansebevis på de klassene som er gjennomført og bestått. 

Kurset følger arbeidstilsynets opplæringsplaner. 

Opplæringen retter seg mot alle som skal kunne bruke masseforflytningsmaskiner i arbeidsforhold.

Studiets oppbygging

Teoriundervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer, og deretter praksis på de aktuelle maskinene.

Praksis kan gjennomføres med fadderavtale og oppkjøring, eller med våre instruktører.

AOF er spesialister på opplæring spesielt organisert for voksne.
Som utdanningsaktør er AOF unik når det gjelder å tilby meningsfull og relevant opplæring. Med sine tette relasjoner til samfunn og arbeidsliv tilbyr AOF en opplæring som tilfredsstiller voksnes krav til relevans og anvendbarhet, samtidig som læringen tar utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger, ønsker og behov. Det man tilegner seg av læring gjennom AOF den ene dagen skal kunne anvendes på jobb den neste dagen.

Arbeidsmetodene som benyttes skal stimulere deltagerne til bevisstgjøring rundt egen læring, refleksjon og kritisk tenkning.
AOF som opplæringsaktør har et bevisst forhold til valg av metodiske tilnærminger, og det er stort rom for ulike pedagogiske tilnærminger.
Eksempler på forskjellige arbeidsmetoder kan være dialog, pararbeid, individuelle oppgaver, praktiske øvelser, tavleundervisning, gruppearbeid, individuelt arbeid, plenumsdiskusjon, film, ekskursjoner, demonstrasjon i klasserom og ute eller gjesteforelesere på spesielle tema.

Undervisningsopplegg

AOF Norge tilbyr kurs for maskinførere i henhold til regelverket, dvs. alle 4 modulene.

Timetallet kan variere ut fra forkunnskaper og praksisferdigheter.

Modul 1 er felles for kran-, maskin- og truckførere.
Dersom man kan dokumentere gjennomført modul 1, vil man få godskrevet dette og starte rett på modul 2.1.
Innholdet følger opplæringsplaner fra Arbeidstilsynet dvs. modul 1, 2.1, 3.1 og 4.1.
Se Arbeidstilsynets opplæringsplaner

Læringsutbytte

Se Arbeidstilsynets opplæringsplaner

Hovedmål
Målsettingen med opplæringen er at den som gis opplæring tilegner seg grunnleggende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter om sikker bruk av masseforflyttingsmaskiner, slik at ulykker ved bruk unngås.

Teori delmål
Opplært person skal:

  1. kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved bruk av masseforflyttingsmaskiner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan ulykker kan forebygges.

  2. kunne forklare konstruksjonsprinsipper, funksjon og virkemåte for hovedtypene av masseforflyttingsmaskiner.

  3. ha forståelse for viktigheten av å vedlikeholde masseforflyttingsmaskiner.

  4. kunne redegjøre for hvordan masseforflyttingsmaskiner skal brukes og betjenes riktig.

  5. kunne regler og forholdsregler for bruk av masseforflyttingsmaskiner i nærheten av høgspentledninger/kabler.

  6. kunne redegjøre for aktuelle forskrifter som er relatert til de arbeider som utføres med masseforflyttingsmaskiner.

  7. kunne krav gitt i "Forskrift om graving og avstiving av grøfter”, samt viktige geotekniske prinsipper

  8. kunne redegjøre for spesielle sikkerhetsbestemmelser for føring av masseforflyttingsmaskiner, og angi hvilke forholdsregler som må tas for at føreren skal kunne verne seg selv, omgivelsene og annet personell mot ulykker.

  9. kunne forklare viktige kontrollpunkter for masseforflyttingsmaskiner før, under og etter bruk.

  10. forstå prinsippene for stabilitet på masseforflyttingsmaskiner, samt ha kunnskap om veltefaren ved bruk.

  11. kunne redegjøre for hvilke krav som stilles når masseforflytningsmaskin brukes til løft.

  12. kunne redegjøre for hvilke krav som stilles til løfteredskap og riktig bruk av ulike løfteredskap.

  13. kunne redegjøre for riktig bruk av signaler og tegn i forbindelse med løft.

  14. kunne redegjøre for hvorfor og hvordan masseforflyttingsmaskiner sertifiseres og kontrolleres av sakkyndig virksomhet.

  15. kunne redegjøre for hvilken dokumentasjon som skal forefinnes før masseforflyttingsmaskiner tas i bruk.

  16. kjenne til hvilket regelverk som gjelder vedr. konstruksjon og bruk av masseforflyttingsmaskiner.

  17. kunne redegjøre for aktuelle bestemmelser i førerkortforskriften som gjelder masseforflyttingsmaskiner.

 

Mål for praktisk gjennomføring
Etter gjennomført opplæring skal eleven gjennomføre en praktisk prøve, for å vise at vedkommende har tilegnet seg tilstrekkelige kjøreferdigheter til selvstendig a kunne gjennomføre varierte arbeidsoppgaver med masseforflytningsmaskiner, på en sikker måte.

Opplæringsplanen beskriver et timeforbruk på 32 timer. Dette timeantallet er satt ut fra tidligere erfaringer med nødvendig timeforbruk, for å tilegne seg de ferdighetsmålene som er beskrevet nedenfor.

Dersom en person oppnår disse ferdighetsmål ved forbruk av færre opplæringstimer, kan sertifisert opplæringsvirksomhet fremstille vedkommende til avsluttende praktisk prøve på et tidligere tidspunkt.

Delmål
Opplært person skal kunne:

  1. delmålene fra modul 3.1

  2. vise hvordan masseforflytningsmaskiner skal stilles opp og kjøres sikkert mht. ulike typer underlag og varierende terreng

  3. vise praktiske kjøreferdigheter i betjening av masseforflytningsmaskiner under forskjellige arbeidsoppgave