Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Seljord

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene1a. Arbeidsformer og metoder i studiet1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet1c. Etikk1d. Kommunikasjon og samhandling1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og      sosialpolitikk1f. Sosiologi og psykologiEmne 2: Helsefremmende og forebyggende arbeid2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid  2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse2d. Etiske og juridiske utfordringerEmne 3: Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og      relaterte tilstander3b. Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon  3c. AlderspsykiatriEmne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering4a. Relasjonskompetanse og brukermedvirkning  4b. Behandling og oppfølging4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudeneEmne 5: FordypningsemneFordypningsoppgave i selvvalgt tema parallelt med praksis. Muntlig høring. Emne 6: Praksis10 uker praksis à 30 timer pr. uke


Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og
      sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi

Emne 2: Helsefremmende og forebyggende arbeid
2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid  
2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid
2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetanse
2d. Etiske og juridiske utfordringer

Emne 3: Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene
3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og
      relaterte tilstander
3b. Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon  
3c. Alderspsykiatri

Emne 4: Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
4a. Relasjonskompetanse og brukermedvirkning  
4b. Behandling og oppfølging
4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg
4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

Emne 5: Fordypningsemne
Fordypningsoppgave i selvvalgt tema parallelt med praksis. Muntlig høring. 

Emne 6: Praksis
10 uker praksis à 30 timer pr. uke



Undervisningsopplegg

– Stedbasert (Seljord) lærerstyrt undervisning hver torsdag kl. 16.00–21.00. (Forbehold om endring.)
– 10 uker praksis à 30 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 30 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.
– Praksis på eget arbeidssted kan være aktuelt for studenter som i sitt daglige arbeid møter fagskoleutdanningens brukergrupper
– Praksis på natt godkjennes i utgangspunktet ikke. Ta kontakt med oss for nærmere informasjon.
– Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært.
– For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.
– Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.

Opptakskrav

Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.

Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.

For opptak på grunnlag av formell kompetanse:

Fullført videregående opplæring og fagbrev som helsefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider eller ambulansearbeider. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.

For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):

Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:

  • 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.

Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.