Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
FagskoleStudieform
Undervisning ved lærestedetOm studiet
Emne 1: Basisemne1a. Studieteknikk og metode1b. Grunnleggende kommunikasjonsteori og samhandling1c. Grunnelementer i HMS-arbeidetEmne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi2a. Lov og regelverk2b. Ansvar og myndighet, roller og oppgaver2c. Systematisk HMS-arbeid2d. Sikkerhet og beredskapEmne 3: Arbeidsmiljøfaktorer3a. Fysiske faktorer3b. Psykososiale/organisatoriske faktorer3c. Biologiske faktorerEmne 4: Strategisk HMS-arbeid4a. Medarbeiderskap4b. Kommunikasjon, arbeidsformer og metode4c. Strategisk HMS- arbeid i praksisEmne 5: Fordypning i Helse, miljø og sikkerhetFordypningsoppgave og muntlig høring.Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Temaet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser og hovedmomenter i teoriemnene. Karakteren på skriftlig del av fordypningsoppgaven kan justeres karakter opp eller ned, avhengig av i hvilken grad studenten mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå, samt besvare spørsmål fra utdanningens overordnede læringsutbytte på muntlig eksaminering.
Emne 1: Basisemne
1a. Studieteknikk og metode
1b. Grunnleggende kommunikasjonsteori og samhandling
1c. Grunnelementer i HMS-arbeidet
Emne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi
2a. Lov og regelverk
2b. Ansvar og myndighet, roller og oppgaver
2c. Systematisk HMS-arbeid
2d. Sikkerhet og beredskap
Emne 3: Arbeidsmiljøfaktorer
3a. Fysiske faktorer
3b. Psykososiale/organisatoriske faktorer
3c. Biologiske faktorer
Emne 4: Strategisk HMS-arbeid
4a. Medarbeiderskap
4b. Kommunikasjon, arbeidsformer og metode
4c. Strategisk HMS- arbeid i praksis
Emne 5: Fordypning i Helse, miljø og sikkerhet
Fordypningsoppgave og muntlig høring.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Temaet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser og hovedmomenter i teoriemnene. Karakteren på skriftlig del av fordypningsoppgaven kan justeres karakter opp eller ned, avhengig av i hvilken grad studenten mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå, samt besvare spørsmål fra utdanningens overordnede læringsutbytte på muntlig eksaminering.
Undervisningsopplegg
Stedsbasert lærerstyrt undervisning: Samlinger på dagtid onsdag–fredag hver femte uke. (Forbehold om endringer.)
Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært
For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Det veksles mellom individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen
Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program
Opptakskrav
Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.
Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.
For opptak på grunnlag av formell kompetanse:
For å bli tatt opp til fagskoleutdanningen Helse, miljø og sikkerhet kreves fullført og bestått videregående opplæring.
Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning.
For opptak på grunnlag av realkompetanse:
Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak lastes opp så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.