Flysystemmekaniker

En flysystemmekaniker må kombinere både teori og praksis, og ambisjoner og stolthet er viktig i jobben.
Portrett av flysystemmekaniker Arne Grø Rein
Arne Grø Rein, 21 år
Flysystemmekaniker i Forsvaret
132 Luftving, vedlikeholdsgruppe F 35 Ørland flystasjon
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Å være ansatt i Forsvaret betyr en trygg og sikker jobb. »
― Arne Grø Rein
Intervju:
Guri Hegge
Publisert: 21.01.2021
«Å være ansatt i Forsvaret betyr en trygg og sikker jobb. »
― Arne Grø Rein
«Vi er alltid to som jobber sammen og deler ansvar for reparasjoner på flyet.»
― Arne Grø Rein

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg hadde lyst på en arbeidsplass hvor jeg slipper å sitte stille på et kontor. Det var viktig for meg å velge en yrkesretning hvor jeg kunne jobbe med hendene og ha mulighet til å jobbe utendørs. Jeg var litt skolelei da jeg gikk på ungdomsskolen, så jeg var bestemt på å velge yrkesfaglig studieretning. Jeg tenkte først å bli vanlig elektriker, men syntes ikke det var så spennende og søkte meg videre på flyfag. Da jeg gikk vg1, var jeg på utplassering i Forsvaret og syntes det var interessant, og senere søkte jeg læreplass i Forsvaret.

Image
Flysystemmekaniker Arne Grø Rein diskuterer løsninger med kollega
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jobben starter kl. 07.30 på morgenen, og da jobber jeg sammen med 3–4 personer i et lag som har ansvar for vedlikehold på et fly. Alle er spesialisert på sitt fagområde. Hvert lag følger opp et bestemt fly over tid, som oftest en uke. På morgenen går vi gjennom hva som skal gjøres på flyene og setter opp en plan for dagen.

Det er et nøye system når det gjelder vedlikehold på fly. En viktig del av jobben er å sjekke bestemte intervall, for eksempel x antall flytimer, x antall kalenderdager eller x antall landinger. Vasking av hele flyet skal skje hver 90. dag. Vi jobber mye med feilsøking og reparasjoner. Det kan være vanlige feil som vi reparerer ofte, slik som bytte av rør eller små sprekker i lakken. Men det kan også dukke opp nye feil som ingen har vært borti. Noen ganger må vi bytte store komponenter, som kan være krevende arbeid. 

Før flyet klargjøres for flyging, skal alt være gjennomgått og sjekket. Deretter kan det overleveres til piloten ved at begge parter registrerer overleveringen. Flyet starter, og jeg er like ved flyet når motoren starter for å observere at alt fungerer som normalt. Jeg må være på plass når flyet lander igjen. 

Vanligvis er arbeidsdagen på dagtid, fra klokka 07.30 til 15.30, men i perioder med øvelser og mye flyging kan det bli opp til 15 timers vakter. Noen vakter er nattskift som starter sent på kvelden og er ferdig tidlig neste morgen.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Du må ha fagbrev som flysystemmekaniker. Først går du vg2 flyfag, og vg3 som heter flytekniske fag. Det er fire videregående skoler i Norge som har landslinje for flyfag. Jeg gikk først grunnkurs elektro i Trøndelag, deretter vg2 og vg3 flyfag, ved Skedsmo videregående skole. Det er tre andre videregående skoler som har samme linje, i Bardufoss, Bodø og Stavanger. 

I tillegg til det norske karaktersystemet, må du bestå eksamen med 75 % på samtlige eksamener, etter internasjonal standard. Dette er et krav dersom du skal bli sertifisert, eller ønsker å jobbe utenlands. 
Etter fullført videregående er det 2 års læretid innen flyfag, eller lignende mekaniske fagområder. Jeg søkte om læretid i Forsvaret, og fikk tilbud om fast ansettelse etter fullført læretid.   

Dette yrket krever at du er fysisk aktiv og har vilje til å stå på. For å jobbe i Forsvaret må du fullføre verneplikten og kunne bruke erfaringene fra det å være soldat. Det er også krav om sertifiseringer for egne ansvarsområder.
Du må bruke både teoretisk og teknisk kunnskap og forstå sammenhenger i mekaniske systemer. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Yrket passer ikke for dem som er innadvendt og liker å jobbe alene. Jobben krever at det alltid er to som jobber sammen og deler ansvaret for alt vi gjør på flyet, og da er det viktig kunne samarbeide godt.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Varierte arbeidsoppgaver er viktig for meg, og jeg liker at jeg stadig må lære noe nytt. Det er også positivt at vi har et godt miljø og kan være sosial utenfor jobben. Vi har bedriftslag i fotball og har en del teambuilding i jobbsammenheng.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Den delen av jobben som innebærer faste rutiner. Arbeidsoppgaver som vi må gjenta på samme måte hver gang, er ikke så spennende. 

Image
Arne jobber under vingen på et fly
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jeg vil anbefale dette yrket til de som er utadvendt og har gode samarbeidsevner. Om du er nysgjerrig, engasjert og en person som utfører jobben med stolthet, så vil du passe i yrket. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– I Forsvaret kan du jobbe med arbeidsområder innen mekanikk, hydraulikk, elektronikk og andre tekniske systemer på bil, fly og annet militært utstyr. Sivile jobber kan være innen mange områder som offshore, oljerigger, bilmekaniker, flyselskaper eller luftambulanse. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– I Forsvaret kan du forvente rundt 500.000 kroner i fast lønn. Det er også en del tillegg. 

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Forsvaret har stort behov for flysystemmekanikere. Alle som har bestått eksamen og fått lærlingplass i Forsvaret vil sannsynligvis få tilbud om fast jobb etterpå. Forsvaret vil vurdere om du er egnet for jobben. Da jeg var lærling, var vi åtte lærlinger på Ørland flystasjon, og alle fikk tilbud om jobb etterpå. 

Tilhørende utdanninger

Flysystemmekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Flymotormekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Flystrukturmekanikerfag

Du lærer å vedlikeholde luftfartøy.

Finn studier
Avionikerfag

Du lærer vedlikehold på luftfartøyets elektriske, elektroniske og digitale systemer.

Finn studier