Fakta
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
11. januar 2024.
Om studiet
Friluftsliv forstås som kroppslig livsutfoldelse i ulike naturmiljø og innen bærekraftlige perspektiver, der siktemålet er varierte naturopplevelser, personlig utvikling og livskvalitet. Friluftsliv i et pedagogisk perspektiv handler om det å ha ansvar for mennesket ute i natur og legge til rette for opplevelser, erfaringer og læring. Dette kan beskrives som kjernen i friluftslivsfaglig arbeid.
Studiets oppbygging
Innholdet i studiet er basert på to hovedområder:
1. Kunnskaper og handlingsferdigheter knyttet til utøvelse av
friluftsliv i ulike naturmiljøer gjennom hele året og kunnskaper
om friluftslivets betydning og vilkår gjennom fordypning i tema
som hva friluftsliv er, friluftslivets historie, miljøvennlig
friluftsliv, friluftsliv og forvaltning og friluftsliv som
kulturelt fenomen.
2. Ledelse i friluftsliv, som innebærer kunnskaper om pedagogikk, didaktikk og psykologi i friluftsliv og med ulike grupper ute og om skadeforebyggende arbeid, førstehjelp, turglede
Studiet er organisert som studiesamlinger, hver på fire til 6 døgn, og totalt 7 samlinger i ulike naturmiljøer. I tillegg foregår undervisningen gjennom e-læringssystemet Fronter mellom studiesamlingene og studentene må derfor ha tilgang til internett. Det er tilrettelagt slik at det er mulig å jobbe og studere samtidig.
Undervisningen i deltidsstudiet er organisert som studiesamlinger
i ulike naturmiljøer gjennom hele året, hver på fire til seks
døgn. Mellom studiesamlingene legges det opp til aktiv utøvelse
av friluftsliv, erfaringsutveksling og refleksjon, skriftlige
oppgaver og praksis. Studiene er tilrettelagt slik at det er
mulig å jobbe og studere samtidig. Det er krav om 100 % oppmøte
og aktiv deltagelse på alle samlinger.
Studentene må selv dekke reise til og fra samlingene, og
eventuelt mat og boutgifter.
Ved Norges idrettshøgskole forstås friluftslivsfaget som læring i, om og gjennom kroppslig bevegelse i ulike utendørs kontekster. Siktemålet er varierte naturopplevelser, personlig utvikling og livskvalitet på miljøvennlig vis. Friluftslivsfaget handler om friluftsliv i et pedagogisk perspektiv og det å ta ansvar for mennesker ute i natur. Opplevelser, erfaringer og læring er sentralt og er kjernen i friluftslivsfaglig arbeid.
Undervisningsopplegg
Undervisning ved institusjonen
Opptaksinformasjon
Opptakskrav til del 1 er generell studiekompetanse. Søkere som er 25 år eller eldre, og som ikke har generell studiekompetanse, kan få vurdert om de er kvalifisert for opptak på bakgrunn av realkompetanse. Del 2 har krav om bestått del 1 (eller tilsvarende).